Kas ir astrotērfings?

Mārketinga pasaulē ir daži jēdzieni, uz kuriem bieži vien raugās negatīvi. Tā piemēram, koncepts astrotērfings ne vienmēr tiek skatīts pozitīvā gaismā. Cauredzamības trūkums padara šo mārketinga rīku gan ļoti efektīvu, taču tam būtu vairāk jāpievērš uzmanība un to jāizpēta.

Astrotērfinga koncepts

Pēc būtības astrotērfings ir efektīvs mārketinga rīks. Termins astrotērfings ir cēlies no sporta pasaulē labi zināmā angļu valodas vārda “astroturf” – kas apzīmē futbola laukumā esošo mākslīgo zāli vai varētu pat to dēvēt par “viltus” zāli. Savukārt mārketinga pasaulē termins astrotērfings apzīmē “viltus masveida kustību” vai tā saukto klientu vai pircēju piesaistīšanu ar viltus pieeju.

Būtībā, lai pievērstu cilvēku uzmanību kaut kam nozīmīgam, par to ir jāizplata informācija un jārunā, kas visbiežāk nodrošina vēlāmos rezultātus un izmaiņas. Visbiežāk tiek uzskatīts, ka informācijas izplatīšana mutveidā visefektīvāk nodrošina tās nonākšanu pie ziņu saņēmējiem. Uz šādu uzskatu ir balstīta masveida kustību darbība, jo viņu idejas cilvēkiem netiek uzspiestas, bet efektīvā veidā ir nodrošināta to nokļūšana līdz vēlāmajiem šo ideju saņēmējiem.

Iespējams, ka komercuzņēmumi ir pārņēmuši tieši šo masveida kustību pieeju, jo bieži vien darījuma pasaulē tiek izmantota līdzīga metode nepieciešamās informācijas izplatīšanā. Biznesā ir labi zināms teiciens, ka laiks ir nauda. Dažādās reklāmas kampaņās tiek izmantota piesardzīga, taču iespaidīga informācijas nogādāšana mērķauditorijai, taču arī nedaudz uzspiesta. Uzņēmumi bieži vien veic efektīvu, taču uzspiestu reklāmas kampaņu maskēšanu aiz pievilcīgas formas un struktūras pasniegšanas veida, kas ir būtībā “viltus” un neīstas, bez dziļuma, kas līdzinās masveida kustību darbībai. Ir jāatzīst, ka šobrīd koncepts ‘astrotērfings” ir kļuvis labi pazīstams mārketinga nozarē.

Pēdējo gadu laikā jebkura kampaņa vai pasniegtais ziņojums ar mērķi ieviest pārmaiņas, kas it kā parādās dabiski, neuzspiesti, bieži vien sāk radīt aizdomas un tiek negatīvi apspriests. Uzņēmumi gan ir kļuvuši diezgan izglītoti, kā šādas informatīvas kampaņas rīkot, lai tās izskatītos pēc iespējas dabiskāk un neizskatītos uzspiestas. Lielākoties pastāv tieša finansiāla un/vai biznesa saikne starp sniegto ziņojumu un uzņēmumu, kas ir sākotnēji uzsākusi kampaņu.

Mūsdienās nemaz nav tik grūti nepamanīt šada veida kampaņas. Par vienu no piemēriem var minēt uzņēmuma nolīgtus blogerus, kuri it kā netieši savos pārskatos par uzņēmuma produktiem zināmā mērā tos neuzspiesti reklamē. Mūsdienās tā sauktie “leļļu zeķu konti” kā manipulēšanas rīki sociālajos mēdijos ir kļuvuši par visai pierastu trendu. Lai arī astrotērfings nav nelegāls, tomēr viltus kustība vai darbība zināmā mērā var kaitēt jebkuram, kas nonāk saskarē ar to.

Iespējams, gan, ka noteiktas regulas, kas drīzumā varētu tikt ieviestas, varēs apturēt astrotērfingu. ES un ASV ir ieviesti likumi, kas liek neuzkrītošiem produktu reklamētājiem atklāt savas finansiālās attiecības ar konkrēto uzņēmumu. Tas attiecas uz blogeriem, sociālo mēdiju lietotājiem un dažādu produktu pārskatu sniedzējiem. Tomēr kopumā raugoties uz šo situāciju, ir saprotams, ka internetā sniegtie pārskati par jebkāda veida produktiem var būt arī viltus vai maskēta to reklamēšana.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *