Pārgājiens vai trekings: 5 padomi, kā sagatavoties

Līdz ar pandēmijas iestāšanos mēs pieredzējām ieteikumus neceļot, neapmeklēt kupli apmeklētas vietas

(ieskaitot pastaigu takas) un pēkšņu vajadzību doties izkustēties dabā. Lai gan Latvijā nav tik daudz

pārgājienu maršrutu kā citās valstīs, mums joprojām ir daudz iespēju doties garākās pastaigās un būt

aktīviem.

Video mākslinieks, radoša personība, aktīva un veselīga dzīvesveida piekritējs un sporta zīmola “4F”

draugs Edgars Trankalis sagatavojis 5 padomus, kas jāņem vērā pirms doties garākā pārgājienā: “Nav

svarīgi, kur nolemts doties – no Rīgas centra līdz Mežaparkam, gar jūru vai cauri mežam, ir daži vienkārši

ieteikumi, lai gājiens būtu komfortabls un sagādātu prieku.”

Bet vispirms par atšķirību starp pārgājienu un trekingu. Pārgājiens parasti ilgst vienu dienu. Ar

nakšņošanu viesu namā vai teltīs tas var notikt arī divas dienas. Parasti pārgājieni notiek šim mērķim

paredzētās un iezīmētās takās. Savukārt trekings ir dažu dienu līdz nedēļu gara (ilgstoša) staigāšana

daudz sarežģītākās vidēs, bieži vien kalnainā apvidū, kurā nav šim mērķim paredzētu taku. Tam arī

nepieciešams nopietnāks ekipējums, piemēram, ērti un izturīgi zābaki, kompass, nūjas, viss gulēšanai,

tā saucamais izdzīvošanas komplekts un citas lietas. Katram pašam jāizlemj, kura no šīm aktivitātēm

šķiet piemērotāka, un attiecīgi jāgatavojas.

1. Sagatavošanās

Ja nolemts biežāk doties garos pārgājienos vai nopietnā trekingā, sagatavošanās nenāks par ļaunu. Var

sākt ar garākām vakara pastaigām pēc darba, pakāpeniski palielinot attālumus un sasniedzot to

kilometru daudzumu, ko plānots noiet. Papildu slodzei ieteicams meklēt stāvākus kāpienus un trepes

(piemēram, kāpt augšā un lejā Bastejkalnā, Grīziņkalnā vai Siguldas apkārtnē), var sākt nest līdzi

mugursomu, jo arī pie tā jāpierod. “Pārgājiena laikā somā ir ūdens vai tējas termoss, sviestmaizes un

uzkodas, varbūt sausu apavu pāris, paklājiņš sēdēšanai, baterija telefona uzlādei un vēl citas lietas. Tā ir

pilnīgi cita pieredze nekā ejot treniņgājienos bez somas,” skaidro Edgars Trankalis.

2. Plānošana

Iepriekš uzskaitītie priekšmeti somā ir papildu slodze, kas nogurdinās daudz ātrāk, tādēļ jāsaprot, ko

tiešām vajag nest līdzi. Vai tiešām vajag zupas termosu un šķīvi, vēl vienu drēbju kārtu, lai vakarā glīti

izskatītos pie ugunskura, vai mīļāko grāmatu, lai kādā skaistā vietā baudītu lasīšanas mirkli? Ja rīko divu

dienu pārgājienu, daudzas lietas var atstāt mašīnā, līdzi ņemot pašu minimumu.

Tikpat svarīgi ir iepriekš izpētīt laika prognozi tajā reģionā, kurā plāno doties. Varbūt jāņem līdzi

lietusmētelis un vēl viens zeķu pāris, siltāka jaka vai tieši otrādi – plānāka. Pētot maršrutu un tā apkārtni,

var ņemt vērā infrastruktūru – ja pa ceļam būs kafejnīcas, ēdienu un dzērienus varētu iegādāties tur un

nenest līdzi lieku smagumu.

3. Apģērba izvēle

Tāpat kā citos sporta veidos, arī pārgājienos jāizmanto kārtu princips. Edgars atgādina: “Jāatceras, ka

apģērbam jābūt brīvam – tas nedrīkst ierobežot spēju kustēties, tam nevajadzētu būt pārāk ciešam.

Būtībā vajadzētu vilkt trīs kārtas – ādai pieguloša kārta vai termoveļa vēsākā laikā, siltumu absorbējoša

kārta un laika apstākļiem atbilstošas virsdrēbes. Skatoties pēc pašsajūtas un vēlmēm, var vilkt nost un

kombinēt pēdējās divas kārtas.”

Pirmajai kārtai jābūt vieglai, ērtai, ātri žūstošai. Tā var būt no sintētikas vai merīno vilnas. Ja nav

nepieciešama termoveļa, jāizvēlas topiņus un apakškreklus, kas šūti no viegla un sintētiska materiāla.

Nekādā gadījumā kokvilnas! Jaunajā “4F” trekinga kolekcijā ir īpaši padomāts par vieglu, izturīgu, antibakteriālu un ātri žūstošu materiālu izmantošanu, kas labi uzsūc mitrumu.

Otrās kārtas uzdevums ir uzsūkt mitrumu un nodrošināt siltumu. Piemēroti būs poliestera jeb plīša

džemperi. Tie ir viegli, silti, ātri izvada sviedrus un aizņem maz vietas, ja kļūst tik silts, ka jāvelk nost un

jāliek mugursomā. Jebkuros apstākļos ieteicams vilk tādu jaku, kurai ir augstāka apkakle, ko var ērti

atvērt vai aizvērt.

Trešā ir aizsargkārta – mitrumizturīga vējjaka, kas pasargās arī no vēja. Jakas biezumu jāizvēlas, ņemot

vērā plānotās aktivitātes un sezonu – attiecīgi biezāku ziemā un plānāku siltākā laikā. Ja iecerēts

kustēties aktīvi, labāk ņemt plānāku virsjaku, bet parūpēties par atbilstošu otro kārtu.

4. Pareizs solis

Edgars saka: “Mums šķiet, ka mākam iet, jo darām to jau kopš bērnības, taču garos pārgājienos pareiza

iešana ir ļoti būtiska. Solis ir jāsāk likt no papēža, apaļi pārejot uz pirkstgaliem. Un, protams, piemērotu

apavu izvēle – “nē” atvērtām sandalēm un iešļūcenēm!”

Izvēloties apavus, jāņem vērā vairāki faktori – kādā vidē notiks pārgājiens vai trekings? Vai tam būs

nepieciešama īpaša zole? Vai pietiks ar parastiem sporta apaviem? Varbūt vajadzīgs augstāks puszābaks

ar potītes aizsardzību pret izmežģījumiem nelīdzenā apvidū. Nekādā gadījumā nedrīkst pirkt apavus, kas

ir par mazu, jo tie apgrūtinās asins cirkulāciju. Ejot kāja piepamps, tādēļ parasti iesaka iegādāties vismaz

izmēru lielākas pārgājiena kurpes. Mēs taču negribam pastaigu atcerēties ar tulznām, sāpošām kājām

vai pat zaudētiem nagiem.

5. Aksesuāri

Papildu aksesuāru izvēli noteiks pārgājiena vai trekinga maršruts, vide un katra sagatavošanās pakāpe.

Populārākais trekinga instruments ir nūjas – tās palīdz izveidot un saglabāt konstantu ritmu, uzlabot

līdzsvara izjūtu nelīdzenās virsmās (ūdens šķērsošana, slideni akmeņi, tilti vai baļķi) un ietaupa enerģiju,

kāpjot augšup un lejup pa stāvām takām. Samazinot triecienu uz kājām, ceļiem, potītēm un pēdām,

izdosies lēnāk nogurt un izturēt vairāk.

Pie aksesuāriem pieskaitīsim arī mugursomu un zeķes, jo tieši šīm aktivitātēm izstrādātie produkti

nodrošina pārdomātas detaļas ērtībai un ilgstošam komfortam. Piemēram, “4F” trekinga kolekcijas

zeķes ir veidotas no elastīga un īpaša šķiedru maisījuma, kas palīdz nodrošināt termoregulāciju, higiēnu

un pareizu zeķes pozīciju visu pārgājiena laiku. Savukārt mugursomai svarīgi izvēlēties pareizo tilpumu,

ergonomiskas plecu lences un mitrumu atgrūdošu pārklājumu.

Tātad, ja nolemts doties trekingā vai pārgājienā, pārliecinieties, vai esat gatavi gan fiziski, gan ekipējuma

un apģērba ziņā – piedzīvojums būs komfortabls un stilīgs ar jauno “4F” kolekciju.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *